Diverse Photoshop
Gjøre himmelen mørkere
På bilder, der himmelen har detaljer, men mangler dybde, kan følgende teknikk gjøre bildet bedre:
Merk området som skal endres med lassoverktøyet (L). Deretter,
Feather med
verdi 60.
For å kunne bruke Photoshops forskjellige blending modes, velg fra
menyen: Layer-New-Layer via copy. Nå er det merkede feltet kopiert, og endringer
vil kun berøre dette området.
For å gjøre skyene/himmelen mørkere, sett blending mode til Multiply.
En enda sterkere effekt kan oppnås med Color Burn, der riktig bruk av Opacity vil være avgjørende for resultatet.
Fjerning av røde øyne
Zoom inn godt, og velg det ene øyet med
lassoverktøyet. Hold nede Shift, og velg neste øye. Pass på at verken
øyelokk eller annen hud blir med på merkingen. Velg Feather (Alt-Ctrl-D),
verdi 1.
Hent deretter opp Hue/Saturation (Ctrl-U). Der det står Master,
velg Reds fra rullemenyen. Dra Lightness ned til -100.
Ferdig.
Folk som blunker
Jo flere mennesker man har på et
gruppebilde, jo større sjangs for å noen av disse blunker på bildet. Spesielt
personer som er halvveis i et blunk, ser temmelig åndssvake ut. Men om man tar
flere bilder av samme motiv, vil man med følgende fremgangsmetode kunne berge
bildet:
Åpne begge bildene, og merk det ikke blinkende
ansiktet med lassoverktøyet. (Det kan være tilstrekkelig å bare velge ut
øyepartiene) Kjør deretter en Feather på 4.
Velg nå Ctrl-J for å lagre denne merkingen i et nytt lag (layer).
Velg Move tool, og dra dette layeret over i bildet der personen blunker.
Posisjonér dette layeret over ansiktet.
Det kan i visse tilfeller være behov for å rydde litt med verktøyet Eraser, men
som regel skal denne varianten fungere fint.
Softfokus effekt
Denne fungerer best på landskapsbilder,
men et godt portrett kan gjøres litt fancy med denne.
Effekten skaper et drømmeaktig bilde, der elementene bringes ut av fokus.
Åpne bildet, og deretter Layers palette (fra Window menu). Dra
Background layer over ikonet Create a New Layer icon i bunnen av
paletten.
Gå deretter i Filter-Blur-Gaussian Blur, og bruk en radius på omtrent
10 piksler (gjelder 2,7 megapiksel fotos). Er bildet mindre enn 1,8 MP,
redusér verdien til 5 pikslers radius.
I Layers palette, redusér Opacity på det blurrede layeret til 50%.
Dette vil gi en fin softfokus effekt.
Lysforskjeller mellom himmel og landskap
Moderne kamera har elegante metoder for
å måle lyset riktig. Likevel, et klassisk problem er ofte å få en lys himmel
korrekt eksponert, og fremdeles beholde landskapet slik det skal være.
Løsningen er en Photoshop-basert "dobbelteksponering".
For å gjøre dette riktig, er det viktig at man har tatt to bilder med omtrent
samme motiv i ruta. Ett bilde eksponert etter himmelen, og ett bilde eksponert
etter landskapet. Det er også mulig å ta bilde av kun himmelen på det ene
motivet, da det er dette som skal hentes inn i det som skal bli et ferdig bilde.
I denne varianten er forsiktighet og et skarpt blikk for detaljer et must.
1. Velg himmelen
Åpne de to bildene som skal bearbeides. Begynn med bildet der landskapet er
korrekt eksponert og, og merk himmelen med Magic Wand-verktøyet. Sett
Tolerance til 32, og klikk deretter på himmelen. I de fleste
tilfeller vil Photoshop merke alt på himmelen. Hvis ikke, hold nede Shift,
og klikk på områdene med marsjerende maur til hele himmelen er merket.
2. Gi layeret et nytt navn
Himmelen på dette bildet skal nå fjernes. Først skal man imidlertid åpne
Layers-palette (F7), og deretter dobbelklikke på thumbnail'en. Gi den et
nytt navn, for eksempel landskap. Dette gjøres slik at man ikke skal
klippe til en transparent bakgrunn, og ikke bakgrunnsfargen.
3. Utvid merkingen
For å unngå en tvilsom halo-effekt rundt horisonten, gå til
Select-Modify-Expand, og legg inn en verdi på 2 piksler. Dette gjør
merkingen litt større, og forhindrer at lysere piksler blir etterlatt og
spolerer bildet. Velg nå Select-Feather, og sett inn verdien 1 piksel.
Trykk Delete og himmelen blir fjernet. Fjern merkingen (Ctrl-D).
4. Legg inn den nye himmelen
Åpne bildet med den nye himmelen, og dra dette over i det bildet du har jobbet
med i de tidligere punktene. Merk dette nye layeret med Himmel.
Sørg for at dette layeret havner under layeret landskap i
bunken. Deretter, med Move Tool, plasser himmelen sånn omtrentlig i
riktig posisjon.
5. Endre himmelens utseende
Himmelen ser sannsynligvis litt malplassert ut i dette bildet akkurat nå, men
dette kan fikses. Gå til Edit-Transform-Distort, og Photoshop vil legge
en linje rundt himmelen. Klikk på "håndtakene" i topp eller bunn, slik at
himmelens form passer bedre til landskapet under. (Tips: Gjør bevegelser inne i
markeringen, og himmelen kan dras på plass).
6. Fiks horisonten
Om det fremdeles er områder som har en "halo-effekt" (for eksempel en hvit
linje), klikk på layeret Landskap i Layers palette, og fjern disse
hvite linjene forsiktig med Eraser og en soft brush. Pass på at flow
setting ligger rundt 5-10. Bruk av zoom er i dette tilfelle å
anbefale. Slå sammen disse lagene med Layers-Merge Visible.
7. Gi himmelen/skyene mer dybde
Velg Burn tool. Sett alternativene på toppen av skjermen til Shadows,
og velg en stor, soft-kantet brush. Med en setting på 5%, kan man
(forsiktig) gjøre himmelen mørkere, eventuelt manipulere kontrasten.
Konvertering av fargebilde til sort/hvitt
Mange holder seg til å konvertere et
fargebilde til gråskala via Image-menyen. Resultatet er et grått og trist
bilde blottet for dybde, og fullstendig blottet for det man forventer å finne i
et godt sort/hvitt foto produsert i et mørkerom.
Godt det finnes et håp i Photoshop, og bruk av såkalte adjustment layers.
1. Hent opp bildet du skal bruke.
2. Velg deretter, fra menyen: Layer-New Adjustment Layer-Channel mixer.
Pass dessuten på å huke av i boksen merket Monochrome.
Nå kan nivåene justeres på hver enkelt "farge". Ved å justere de forskjellige
nivåene frem og tilbake, kan man oppnå ønsket effekt. Om man i tillegg passer på
at samlet sum for de tre fargene ikke overstiger 100, så unngår man utbrente
områder i bildet.
3. Når du er fornøyd med inntrykket, kopiér dette layeret ved å dra det
ned på dupliseringsknappen. Du har nå to identiske channel layers.
Sett layer mode til overlay for det siste layeret, og
dra deretter ned opacity til alt fra 20 til 50 prosent, alt etter hva som
gjør størst effekt.
Fremdeles ikke fornøyd? Kjør en hårfin justering med levels.
Bildet er fremdeles i farger, noe som gjør at filen opptar unødvendig stor
plass. Kjør en konvertering til grayscale for å redusere filstørrelsen.
Ferdig.
Eller denne?
Hent opp et fargebilde.
1. Gå til Layers palette, og legg til et Hue/Saturation adjustment
layer. Ta saturation hele veien ned til verdi 0 sik at bildet blir
sort/hvitt, omtrent som om fargebildet er konvertert til gråskala.
2. Merk background layer, og legg til et nytt Hue/Saturation
adjustment layer. I den første dialogboksen, sett blending mode til
Color. I neste dialogboks, huk av Colorize. Nå skal det være mulig
å gjøre endringer med en stor grad av kontroll, ved bruk av alle tre spaker.
Enkelt og nyttig!